fredag 13 november 2015

Karpaltunnel operationen igår..


Gårdagens operation: 
" Imorse vaknade jag vid 04.30...lite väl tidigt. Va kissnödig och samtidigt lite nervös inför dagens operation. Men lyckades somna om. Gick sedan upp vid 07 så jag hade gott om tid innan operationen. 
Åt frukost som vanligt. Duschade, klädde på mig. Blev tröja med vida ärmar, och mjuka byxor med resår i midjan. Nervös va bara förnamnet. 
Strax efter 09 gick jag mot sjukhuset. Det är en promenad som tar ca 20 minuter. Skönt att ha gott om tid, så man slipper stressa. Hann förbi Apoteket och köpte alvedon. 
Även en sväng förbi toan eftersom min mage pajar vid nervositet. 

Hade tid för operation kl.10.00 men det stod att ibland kunde det vara lite förseningar. Packade för säkerhetsskull ner lite dricka och frukt i väskan. 

Cirka 20 minuter senare blev jag hämtad från väntrummet. Förberedelserna bestod av att ta av tjocktröjan och ta på en vit rock med korta ärmar. På med hårskydd, skoskydd. De tog ett blodtryck som låg alldeles för högt. Sen väntade den stora handtvätten, i 10 minuter. Det för att få bort kroppsfettet. Sen fick jag torka handen, och sätta mig att vila. Därefter va blodtrycket bättre. All nervositet gör att det blir högt. 

Sen va det bara att gå in i operationssalen och lägga sig på britsen. Det va i alla fall en mjuk och skön dyna på. Sjuksköterskan tvättade min hand med sprit. Sen togs operations dukarna fram. Läkaren ritade på min hand. Och jag som inte kan vara tyst undrade om det blev några streckgubbar. 
Men shit så ont det gjorde när de la bedövningen. De stack i handleden och kändes verkligen. Sen pumpades manschetten på armen upp, då det är en operation utan blod. Sen började han skära och det kändes fortfarande, så det blev en till dejt med sprutan och mer smärtlindring. De skojade och sa att jag var en besvärlig patient. Skönt att vara vaken. Jag jobbar ju i vården så det blev 20 frågor typ. Skönt att kunna fråga om sånt man funderar på. Efter ca 15 minuter va operationen klar och jag var sydd. Handen var lindad. Blodet släpptes åter på i armen. En skum känsla, det pirrade och stack i handen och fingrarna. Förbandet ska sitta på i 14 dagar, då stygnen ska tas. 
Mitt fina förband... Vänster hand! 

Fick hjälp med påklädning sen. Fick faktiskt även på mig jackan trots klumpigt förband. Skönt det eftersom det regnade ute. Tog en promenad hem med handen i högläge. Handen va fortfarande bedövad. Jag var hemma igen vid 12.30. Några timmar senare kände jag att bedövningen var borta och handen började värka, då tog jag lite alvedon. 

Sen blev det soffläge med armen högt. Passar på att röra på fingrarna. Viktigt att göra det även om det gör lite ont. Sov även en stund."

Ja det var gårdagens operation. Idag har jag mest tagit det lugnt. Tränat lite med fingrarna och handen. Har inte lika ont idag, men har tagit alvedon. Det spänner lite över stygnen, vilket är helt normalt. 

Förresten läkaren sa att det var inga tvivel om att jag hade problem med karpaltunneln. Det såg han. Så det var ingen inbillning från min sida. Jag har ju haft bekymmer med detta länge. Han tyckte att jag hade väntat lite väl länge innan det blev operation. Och undrade varför? Om jag var rädd för att göra det osv... Men jag vet inte, det har liksom bara inte blivit av. Det blev mycket värre när jag var gravid förra året. 

Min underbara blommande novemberkaktus....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar