onsdag 15 juni 2016

Ännu en vecka att lägga på minnet...

Det är sjukt långa dagar nu. Inser att det återigen är en ny dag. Det tar ett par dagar att få ordning på alla rutiner hemma. Ja för vi är hemma på permission. 
I slutet av förra veckan så fick vi äntligen gå på permission över dagen. Det passade sig så bra att det var i torsdags på min pappas födelsedag, alltså på Sixtens morfars dag. Vi åkte dit och överraskade honom. Det var den bästa presenten han fick! Dagen därpå blev det en dagpermission till efter att vi hade fått HLR utbildning av spädbarn. 
Sen i lördags pratade de om att vi fick gå på permission över natten. Det kändes så sjukt skrämmande. Hur skulle vi våga sova hemma med Sixten?! Det blev många tankar, oro och funderingar. Pratade även med en av Sixtens kontaktsjuksköterskor L, under natten. Diskuterade om andningslarm till Sixten. Det som kändes mest skrämmande var ju att Sixten skulle glömma att andas när han ligger och sover. På sjukhuset har han ju övervaket på, och personal nära om något händer. Hemma är det bara jag och Holger. Tror rädslan är ännu större eftersom vi redan har förlorat ett barn. 

Älskade Sixten❤️

På väg hem...

På söndagen tog vi steget. Tömde ur rummet och packade ihop oss. Vi fick låna med oss ett övervak hem, tills vi får vårt. Vi beställde i måndags. Det är verkligen en omställning att flytta hem igen. Men just nu känns det bra. 

I måndags var vi på återbesök på avdelningen. Eftersom det va måndags så stod det vägning och mätning på schemat. Sixten är nu 48 cm lång och vägde 2765 gram. Han ligger bra i sina kurvor. Det var en väldigt förvirrad sjuksköterska så det kändes inte som att besöket gav oss så mycket. Efter mycket om och men bestämdes det att Sixten ska äta 70 ml x 8, ett tag till. Vad det gäller amningen så blev det lite förvirrat. Visst va det bra att amma, men när vet jag inte och inte hur mycket heller. Hon sa att jag inte skulle kunna helamma framöver för det var alldeles för sent för att få det att funka. Jag blir så trött!! Ja ja jag tänker i alla fall inte ge upp. Tänker fortsätta pumpa och amma. 

Redo för äventyr..,!!

På morgonen idag (tisdag) drog Sixten ur sonden. Så på eftermiddagen gick vi förbi neonatalen och fick en ny. Det va ju ingen panik att rusa iväg imorse eftersom han faktiskt kan äta med hjälp av flaska oxå. 
På samma våning som avdelning 35/ neonatalen ligger så ligger även BB. Så idag såg jag en av undersköterskorna som jag hade pratat massor med under tiden som jag låg inne. Hon kom ut och pratade med oss. Det va kul att se henne, och även få visa upp Sixten. 

Nähä...sovdags sedan länge. Bäst att gå och lägga sig. 

Soffhäng med Sixten! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar