onsdag 1 juni 2016

Det går framåt!

Sixten vägde idag 2400 gram. Det går framåt för vår envise kille. Vi håller på att träna honom på att vara utan syrgas. Men ibland behöver han lite vid matning och bajsning.  


Sambon har matat Sixten med Calma matningsnapp. Det ska hjälpa till för att få Sixten att lära sig att suga. Amningen funkar ibland bättre, beror på hur vaken han är. 
Men att nappa honom tycks fungera bättre. Lite halvt frustrerande för mig. Vill ju att det ska funka med att amma. Ja jag kämpar vidare. Även vad det gäller det här med bröstpumpning. Imorgon blir Sixten 4 veckor, så det är väl ungefär lika länge som jag har kämpat med pumpningen. Ja det är ju inte bara. Jag får till och från mjölkstockning i bröstet, känner att det värker och jag får hårda knölar i bröstet. Men alla som förespråkar amning tycks tycka att det bara är en dans på rosor. Fast det är inget som personalen säger, utan de informerar om att det kan göra ont. 


Igår va jag iväg och klippte och färgade håret. Kändes konstigt på något vis, men samtidigt skönt att komma ut och slippa tänka på allt annat. 

Känner mig stundtals irriterad och frustrerad. Vi prioriterar så olika. Men det är inget som det går att prata om. Allt blir bara missförstånd och sura miner. Jag försöker men till slut vet jag inte längre vad jag ska säga eller göra. Mitt mående pendlar och stundtals känns det som om jag inte fixar det. Igår kväll åkte jag en sväng. Först till Ica och handlade. Sen kände jag ett otroligt sug att åka till Elsas grav. Det såg fint ut och jag passade på att rensa bort lite gamla blommor. Lilla Elsa, jag är övertygad över att du vakar över oss och lillebror. Lillebror Sixten som föddes på samma datum som Elsa dog. 


Igår kväll va det lugnt för personalen på 10:an, de som även har koll på Sixten trots att han bor med oss. De kom och erbjöd att vi fick lämna in Sixten där under natten. Kändes helt underbart! Så vi behövde inte ställa väckarklockan på 03 för att gå upp och mata Sixten. Kändes lyxigt att få sova en hel natt. Eller i alla fall mellan kl.01 och kl.06. Jag gick upp kl.06 och matade. Sen gick Holger upp vid 09 och jag passade på att ta sovmorgon till kl.10.30. Lyxigt! Det sliter verkligen på kroppen och knoppen att inte få sova en hel natt.  


Passade på att gå ut och ta en glass, men ska väl återvända till grabbarna nu. Det är sjukt kvavt ute men samtidigt skönt att komma ut. Måste komma ut och rensa tankarna lite. Med lite musik i öronen och en uppdatering av bloggen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar