torsdag 2 juni 2016

Sixten 4 veckor idag, och diverse funderingar!

God förmiddag! Idag har jag varit uppe och vaken sedan klockan 06. Kände mig pigg efter att ha matat Sixten. Bytte blöja på honom. Och efter det tog jag en dejt med bröstpumpen. Duschade, kollade Facebook mm. Klädde på mig. Gick till pentryt och fixade frukost. Kaffe och mackor.
Nu sitter jag i fåtöljen och lyssnar på när mina grabbar sover. De har lite olika ljud för sig. Sixten knorrar och gnäller till och från. Han har lite ont i magen, det beror på att de har bytt ersättning till honom. Det värker i mammahjärtat när han har ont. Sixten är ju annars en lugn bebis. Gråter lite ibland, men inte så mycket. 


På förra veckans teamsamtal pratade vi om att Sixten skulle få komma ut på en promenad. Efter ronden idag kom sjuksköterskan och sa att vi får gå ut med Sixten idag. Han behöver ju bara ta med sig övervaket ut och sina föräldrar såklart. Vagn finns att låna på avdelningen. Solen skiner och det känns varmt ute. Vi har fönstret står på glänt. Egentligen får man inte ha fönstret öppet, men här ligger solen på nästan hela dagen. Ska dessutom bli skönt att kunna gå ut båda två och göra något. Annars gör vi ju bara saker var för sig. Och även det sliter ju på oss som par och föräldrar. Innan vi går ut, måste vi även se till att Sixten precis har ätit. Det är ju runt måltiden som han dippar i syresättningen ibland. 

Jag borde satsa på att pumpa lite. Känner att brösten spänner lite. Klockan går ju så fort, så det är svårt att hinna med allt. Holger läste på om intensivpumpning igår och då ska man pumpa 1 gång per timme. Funderar på hur man ska hinna med det? 

Idag är Sixten i vecka 35+1, det är alltså 4 veckor sedan han föddes. Han vägde idag 2395 gram, han har alltså gått ner 5 gram sedan igår. Det är ju såklart inte bra. Men jag är inte super orolig. Som sjuksköterskan sa så kan det bero på att man inte har höjt matmängden, med jämna mellanrum. Idag kommer han få 55-60 ml, per gång, 8 gånger om dagen. Och det är det som jag ibland upplever som sämre, att det beslutas om saker som varken rapporteras vidare eller följs upp. Det känns tråkigt. Även om jag för övrigt är väldigt nöjd med personalen och vården som Sixten får. 


Ibland sitter jag och tänker igenom min förlossning. När allt väl drog igång så gick det ju väldigt snabbt. Hann inte med att få någon bedövning, men det gick ju bra ändå. Öppnade mig snabbt. Läste någonstans att man brukar gå igenom förlossningen igen, med den barnmorska som närvarade. Jag vet inte om det bara är på vissa ställen de gör så eller inte. Har för mig att när man gör efterkontrollen hos barnmorskan på vårdcentralen, så går man igenom förlossningsjournalen. Sist var ju allt kaos, så det är svårt att minnas vad som gjordes och vad som vi pratade om då. Tänkte att jag ska ringa till vårdcentralen och boka tid för efterkontroll snart. Har minimalt med blödningar kvar, nästan obefintliga. Dessutom är det ju snart semester och jag vill ju gå till min vanliga barnmorska på vårdcentralen. Hon har ju trots allt varit med oss/mig under 2 graviditeter. Två olika graviditeter som båda resulterade i prematur födsel. Så frågan är ju oxå om jag vågar bli gravid igen? Men händer det så händer det...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar