tisdag 5 juli 2016

Beräknad födelse idag och sjukhusbesök!

Idag är den dag som Sixten va beräknad att komma. 5 juli, inser samtidigt att det har blivit lite fel i räkningen då det bara är graviditetsvecka 39+6.
Detta firar Sixten med att väcka sin mamma klockan 06:30. Han gråter och är ledsen eller något är inte bra i alla fall. Jag tar upp honom och går till köket och värmer mat. Amning känns här inte aktuellt, eftersom vi båda är trötta. Men vet samtidigt att jag behöver erbjuda bröstet om jag ska få det att fungera med amningen. Erbjuder flaskan med ersättning och han vill inte ha. Inser då att han troligtvis redan har ätit. Radion är på och bredvid ligger hans strumpor. Suck! Det kan helt enkelt vara så att han "bara" är sällskapssjuk. Ja ja, ingen idé att lägga sig i sängen igen. Så nu ligger vi här i soffan i vardagsrummet. Funderar på om jag ska lägga ifrån mig telefonen och sova lite mera.

Strumpor och flaska parkerade i fönstret

Vid 08.30 väckte han mig, efter att han har sovit en stund på mitt bröst. Då gick det bättre med mat. Sen blev det även blöjbyte. Så nu ligger han och bubblar lite i liggdelen. Nu har han nog förmodligen somnat för det blev väldigt tyst. Och därefter somnade även jag. Så sjukt trött.. Men beror troligtvis på vissa nattliga bravader. 

Nöjd kille i liggdelen!

Appropå de nattliga bravaderna, i söndags kväll blev Sixten dålig. Han fick en pipande andning och va slemmig i halsen. Han ville varken ha napp, bröst eller flaska. Ringde till 1177, som tyckte vi skulle åka till barnakuten. Vi kom till barnakuten vid kl.20.30. De undersökte honom, kollade puls och syresättning. Vägde honom, 3320 gram. Det såg bra ut. Lite komiskt när de frågar hur gammal Sixten är, svarar som det är att han är 8 veckor. Det blir en del förvånade miner då. Men förklarar att han är född förtidigt. Personalen, sjuksköterskan tyckte inte att andningen var påverkad. Men vi var tvungna att vänta på en läkarbedömning. Vi är ju lite extra oroliga eftersom vi båda har astma och Sixtens symtom liknade det. Det blev en lång natt på akuten. Läkaren kom inte förrän på morgonsidan. En läkare som vi faktiskt har sett på neonatalen. Hon lyssnade, kollade i halsen och undersökte hela Sixten. Självklart så var han inte andningspåverkad, det är så himla typiskt. Det togs prover, crp och blodgas. Dessa prover visade inget. Men läkaren sa att det kan vara en virusinfektion och hon såg att Sixten var slemmig i halsen. Så i måndags morse kom vi hem vid klockan 05 från sjukhuset. Då hade jag nästan varit vaken i 24 timmar. 

Trött kille i väntrummet på barnakuten

Igår och idag är Sixten trött och snorig/täppt i näsan. Äter kanske något mindre än vanligt. Stundtals mer gnällig. Inga problem med pipande andning. Nu hoppas jag att han är på bättringsvägen. Men det verkar som min sambo har lite förkylningssymtom. 

För övrigt så håller vi på och fixar lite hemma. Började med att vi möblerade om i sovrummet. Bytte plats på våran säng och bokhyllan. Kanske lägger upp någon bild när det är klart. Därefter har vi börjat rensa i extra rummet. Så nu ser även vardagsrummet ut som ett bombnedslag. Suck! Det var ju sånt som skulle ha gjorts innan Sixten kom. Men som behöver göras eftersom svärmor kommer på besök snart! 
Dessutom lite nytt på väggen i köket!


Det är soligt och varmt idag, visserligen lite blåsigt. Sitter på balkongen, dricker kaffe och äter glass. Njuter av solens strålar och värme mot min vinterbleka hud. 

Njuter på balkongen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar