onsdag 13 juli 2016

En trött och sliten mamma!

Har sedan en tid haft en enorm trötthet. Inte så konstigt när man precis har fått barn. Nu är ju lilleman 10 veckor. Och kanske borde man börja få ordning på tillvaron. Vilket jag oftast har. Men jag är så sjukt trött. Det är en psykisk och fysisk trötthet. 
Så förra veckan vid Sixtens BVC besök fick jag fylla i en självskattningsformulär, EPDS. 


Utifrån det jag svarade och även under samtal med BVC-sköterskan så har jag risk för förlossningsdepression/ postpartum-depression. Så idag har jag varit och pratat med en psykolog. Väldigt givande faktiskt. Va lite skeptisk eftersom jag fick en manlig. Men det kändes bra. Hade funderingar på hur mycket han skulle förstå angående graviditet, amning, förlossning mm. Såklart va det tufft att gå iväg, eftersom det är tufft att prata om sig själv. Samtidigt vill jag ju må bra och vara ärlig mot mig själv och min omgivning. Det har varit en tuff graviditet och en tuff förlossning. Det har varit tufft att få ett prematurt barn som har vårdats många veckor på neonatal avdelningen. Men jag älskar verkligen min son och det är inget som jag ångrar. Men just nu behöver jag fokusera på att få må bra. Så ni får ursäkta mig om jag blir ännu sämre på att höra av mig. För just nu är orken lika med noll. Men snälla ni, vänd mig inte ryggen. Idag kanske jag inte orkar ses, men det finns en dag imorgon oxå! 



Fick ett ryck och tvättade upp lite kläder till Sixten förut! Fick bli handtvätt med y3 tvättmedel. 
Dags för lite kaffe och sambons nybakade sockerkaka! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar