söndag 15 maj 2016

Ingen rast och ingen ro...

Åh nej...idag försov jag mig. Vaknade vid 06 och insåg att jag inte vaknat av väckarklockan vid 04. Ja det är ett ständigt pass att gå upp och pumpa oavsett tidpunkt på dygnet. Hade ju varit bra om man kunde legat kvar i sängen och pumpat. Vaknade och var super svettig, insåg även att det var ett stort läckage av bröstmjölk i sängen. Suck! Ja ja, är bara att gilla läget. Jag vill ju kunna amma Sixten när han blir större och starkare. Och han mår ju dessutom bäst av min bröstmjölk. 

Pumpen...

Flasktvätt! 

Igår hade stackars Sixten magknip. Han var gnällig och det va få saker som kunde trösta. Men trots allt passade han på att ligga hud mot hud, självklart med blöja på. De började berika hans mat/bröstmjölk med protein och multivitaminer igår så det påverkade säkert. Sen har han ju penicillin oxå. 

Vi åkte en sväng till Mariebergs köpcentrum igår. Och det va nästan så att vi ångrade oss, när vi väl var där. Det va så sjukt mycket folk. Inte konstigt med tanke på att det både var helg och regnigt. Så mycket folk va länge sedan jag såg. Det blev väldigt många intryck, speciellt för mig som har legat inne på sjukhus i över en månad. Men nu är det avklarat. Inhandlade amnings bh-ar, amningslinnen och ett par brallor. Köpte även te som ska hjälpa till med att öka mjölkproduktionen, med smak av anis och fänkål. Köpte även amningsinlägg eftersom det läcker till och från. 
Sprang även på min vän Sara. Så skönt att se ett bekant ansikte. Och bara kunna prata lite om allt och ingenting. 

Ny bh.

Nytt te...

Häromdagen letade jag på lite information som vi fick när Elsa vårdades på neonatalkliniken i Lund. Så skönt att slippa googla runt om allt. Det är sån där bra och pedagogisk info. 

Lite information

I fredags hade min barnmorska från vårdcentralen ringt och pratat in på mobilsvar. Hon ville ju gratulera till vår lille son. Då fungerade det ju i alla fall, att hon skulle få meddelandet om Sixtens ankomst. Ja det har verkligen varit två tuffa och annorlunda graviditeter. Men jag är sjukt nöjd över att ha haft samma barnmorska båda gångerna. Får väl ta kontakt med henne framöver, för efterkontroll och jag behöver även ta cellprov. Sen får jag väl ta diskussionen om preventivmedel oxå. I nuläget känns det inte optimalt med en till graviditet. Är positiv till en ny graviditet framöver men samtidigt livrädd, eftersom jag inte tycks kunna behålla bebisen i magen till fullgången tid. 

Nähä snart dags att se om Holger är vaken. Vi tänkte vara på sjukhuset lite före 10, för att pyssla, tvätta och mata Sixten. Det blir långa och tuffa dagar på neo. Men igår va vi faktiskt hemma redan strax efter kl.21. Det va skönt! För det sliter på kroppen och knoppen att vårda sitt älskade barn. Och vi vill ju såklart göra så mycket som möjligt. 

Lördagsmys.. Kebabtallrik.. 

1 kommentar:

  1. Låter tufft att ställa klockan dygnet runt.. Du kämpar på bra!! Blir ju annat sen då/om du ammar å kan ligga kvar i sängen å så.
    Finns föresten uppsamlare man kan ha i behån ifall det rinner till rätt vad det är! Blir dock osäker om det man kan använda den mjölken för att samla/frysa in. Det har ju förmodligen neo-personalen koll på!

    SvaraRadera