tisdag 3 maj 2016

Permission i helgen som va, 3 veckor på sjukhuset nu!

I fredags började läkaren här prata om att jag kunde få gå på permis under helgen. Till en början kände jag mig skräckslagen inför bara tanken. Men efter diskussion med min sambo och mina föräldrar kom vi fram till att det ändå var en bra idé. H va ju dessutom ledig hela helgen, och han vågar inte lämna mig själv hemma. Han är rädd för att något ska hända när jag är ensam hemma. Och det är ju inte bara med tanke på att vi bor tre trappor upp utan hiss. Dessutom har vi ju bara en bil, så skulle nåt hända så kan jag inte ta mig till sjukhuset. 


Ctg kurvan 


I lördags blev det en lång sovmorgon här på sjukhuset. Barnmorskan ville inte väcka mig och sambon. Så jag lyckades somna om på morgonen efter att ha varit uppe och kissat. Vaknade inte förrän vid 10.30. Skönt att få sova ut ibland. Klev upp, käkade sen frukost och sen blev det ctg-kurva. 
Sen blev det en ständig väntan. Väntan för att höra om det var okej för läkaren att jag skulle få gå på permission. Efter några turer fram och tillbaka, så blev det bestämt att jag fick gå på permis. Den stackars barnmorskan på min sida hade haft fullt upp. Men vid 15.30 så blev det klart att jag kunde åka, men att jag var tvungen att vara tillbaka på söndagsmorgonen kl.09. Lite väl tidigt kan ju tyckas. Men det skulle då tas prover och ctg. Vi åkte en sväng hem till mina föräldrar och åt lite mat. Sen handlade vi på Ica maxi och sen blev det soffmys. Så skönt att få ligga i sin egen soffa och bara njuta. 

Njuter hemma i soffan...

Så i söndags morse var vi åter på sjukhuset. Jag tror klockan var 9.20. Det togs ctg och blodprover. Vid lunchtid kom barnmorskan och sa att vi fick gå på permission igen om vi ville. Vi åkte iväg och käkade pizza. Kanske inte världens bästa mat för mig, men ändå något jag längtat efter. Sen tog vi en sväng på retromarknaden på Kulturhuset. Det blev lite småprylar som följde med hem. Gick även en snabbis på myrorna, men jag kände plötsligt att jag inte orkade. Ryggen värkte och även magen gjorde ont. Typ träningsvärk kan jag tro. Kan tro att det berodde på alla trappor jag var tvungen att bestiga. Just nu känns det inte helt optimalt att bo 3 trappor upp utan hiss, men det gick ju bra! 
Sov även hemma denna natt mot måndagen. Skönt att sova i sin egen säng, men tufft att komma hem till kaoset hemma. 

Lyxfrukost hemma! 

På måndagen blev det tidig uppstigning... kl.05.40. Det va länge sedan jag va uppe så tidigt. Eller ja det va väl 3 veckor sedan. Så mestadels av måndagen spenderades sovandes i sängen på sjukhuset. Det tar verkligen på krafterna att ha permission. Många nya intryck och massa frisk luft. Det väcker ju även många tankar och funderingar. 
Dessutom insåg jag att det krävs en del planering för att få till det med maten, blodsockermätningen och insulinet. Hade ju såklart en del höga värden. Men samtidigt måste man ju få unna sig något gott ibland oxå. 

Förresten igår va det 3 veckor sedan jag kom akut till förlossningen för att vattnet hade gått. Vi satsar fortfarande på en dag i taget. Och imorgon går jag och bebis in i en ny vecka. Håller tummarna på att bebis vill ligga kvar på ruvning ett tag till! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar