onsdag 27 april 2016

Firar idag...och hoppas att allt går vägen!

Yes, idag gick jag in i vecka 31 (30+0). Det känns bra. Det var ju en av våra milstolpar på vägen! Det har ju att göra med att många organ är färdigutvecklade nu. Nu håller vi tummarna för att resten av graviditeten fortskrider som den ska. Imorgon ska vi iväg på tillväxtultraljud. Och hoppas att bebis har växt på sig. Magen har ju växt i alla fall. 

Dagens instagram bild...

Annars har det varit en del väntan under dagen. Idag skulle ju vaginal provet tas, det blev inte gjort igår. Så jag höll mig på rummet och väntade på att läkaren skulle komma förbi. Hon kom inte förrän efter kl.15. Suck! Så tröttsamt! Att bara behöva vänta, och behöva känna sig låst till att vara kvar på rummet/avdelningen. Hon tyckte att det provet kunde ju barnmorskan ha tagit. Men nu är det gjort. Lite små obehagligt var det ju, fast det skulle inte göra ont! 

Dagens lunch... Kycklinggryta, morötter, bönsallad och bulgur! 

Igår gjordes de kontroller som görs på mödravården. Dvs blodtryck, lyssna på bebisens hjärtljud och mäta magen/livmodern. Har för mig att hon sa att SF-måttet (måttet mellan blygdbenet och överkanten på livmodern) va 28 cm. Det verkar vara ett bra mått, om man frågar Google i alla fall. 
Det togs inget urinprov eftersom det inte är tillförlitligt när jag läcker fostervatten. Det blir då äggvita i urinen, eftersom fostervattnet innehåller äggvita. 

De senaste två dagarna har jag känt mig ner kissnödig. Kan ju vara så att bebis ligger så hen trycker mer på blåsan. Annars kanske det är ett tecken på urinvägsinfektion? Funderar på om  jag som läcker fostervatten har större risk att få uvi? Jag får helt enkelt fråga barnmorskan imorgon. 

Har även haft ont i huvudet idag. Fick alvedon kl.13, sov sen en stund. Känner mig lite täppt i näsan också. Mycket som påverkar att huvudet värker. Är ju rätt mycket tankar oxå som snurrar i mitt huvud oxå. 

Självklart firade jag och sambon ikväll med att dela på en pizza! Så sjukt gott! 

2 kommentarer:

  1. Tittar ofta in då jag tycker om att följa dig, undrar så nu hur det går?
    Önskar så att alla går väl.

    SvaraRadera
  2. Tack! Allt går bra. Just nu satsar vi på en dag i taget.... Har tyvärr haft lite bloggtorka några dagar!

    SvaraRadera