tisdag 12 april 2016

Inlagd på sjukhuset...

Det finns saker som just nu händer i mitt liv. Saker som jag har varit livrädd för att skriva om här. Man vill ju vänta så länge som möjligt eftersom så mycket kan gå fel. Vissa av mina läsare kanske ändå kan ha läst ut vad det gäller mellan raderna i tidigare blogginlägg. 


Jag är lycklig att meddela att jag är gravid. Idag befinner jag mig i vecka 28 (27+6). Eftersom det nu har tillstött lite komplikationer så vill jag att ni mina läsare ska få reda på sanningen. 

Från rutinultraljudet...

Igår kväll någon gång efter kl.21 gick mitt vatten. Hade jag varit lite länge gången så hade väl oron känts mindre. Jag har i alla fall passerat den veckan som vår prematur Elsa är född i, vilket på nåt vis ändå känns bra. Så igår kväll kom vi in till förlossningen efter kl.22. Träffade en helt underbart bra barnmorska. Påläst och väldigt förstående angående vår oro. Till och börja med var de inte helt säkra på om det verkligen var fostervatten. Men efter diverse undersökningar och även provtagning på vätskan, så visade det sig vara så. Det togs även temp, och diverse blodprover. Proverna visade ingen tecken på infektion, men jag sattes ändå in på penicillin 1 tablett x 4. Jag fick även en kortisonspruta i skinkan igår kväll. Detta för att skynda på bebisens lungmognad. Kommer få en till spruta ikväll. Så det blev en orolig natt för oss på förlossningen. 


Bebisen mår i alla fall bra. Ctg-kurvor har tagits, och ultraljud har gjorts för att mäta fostervatten. Även vaginalt ultraljud har gjorts ingen påverkan på livmoderhalstappen. Blodtryck tas med jämna mellanrum. 

Idag blev jag rondad av läkaren och barnmorskan. Jag har under dagen flyttats till avdelning 25, BB. Här kommer jag få tillbringa de närmaste veckorna. Läkaren sa att jag ska ställa in mig på att vara här fram till vecka 30. Men det är i nuläget helt okej för mig att vara uppe så mycket som jag orkar. Men känna efter om jag får sammandragningar och värkar. Kan få dropp som stoppar värkarna då. Så idag har vi varit ute och gått en sväng. Solen sken och det var riktigt varmt. En riktigt härlig vårdag.
De gör ju allt för att hålla kvar bebisen i magen så länge som möjligt. Det känns ändå tryggt att få vara här med närheten till den professionella hjälpen, bara ett knapptryck på larmet så är de här. 
 
Så visst kommer jag vara lite låst till sjukhuset ett tag. Ligger just nu på tvåsal, men kommer troligtvis få enkelrum framöver. Det är ju för att jag kommer bli inlagd x antal veckor. Så om det är någon som har lite tråkigt någon dag så får ni gärna höra av er och kanske till och med komma och hälsa på...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar