onsdag 13 april 2016

Tidig morgon på sjukhuset...

Vaknar vid 04 idag. Kissnödig, det är lika bra att gå upp. Bindan är blöt och jag inser att det det troligtvis är fostervatten igen. Varning för otäcka detaljer, men det luktar inte kiss. Suck! Oron stiger i min kropp. Jag som tyckte att det hade avtagit igår. 
Väl tillbaka i sängen känner jag att det rinner till lite mer. Funderar på om jag ska ringa på klockan och meddela arbetande barnmorska. Samtidigt känner jag mig dum, vill inte vara till besvär. Vet att hon kommer väcka mig vid 06 för att jag ska få penicillin. 

Känner mig även hungrig nu. Idag är det dags för blodsockerkurva. Så tar ett blodsocker som visar 11,6 mmol. Skit, alldeles för högt fastevärde. Tar ändå en macka med smör. Ca en kvart senare känner jag mig fortfarande hungrig och nästan lite skakig. Vågar jag äta något mer?! 


Apropå mitt penicillin snacka om att man är lite vårdskadad. Igår va jag ordinerad penicillin med 6 timmars mellanrum, kl. 06, 12, 16, 20. Hmm någon kan inte räkna.. Påpekade det för ansvarig barnmorska igår eftermiddag. Så nu är ordinationen kl. 06, 12, 18, 23. Haha..det har sina fördelar med att jobba som undersköterska, och att precis ha gått igenom delegeringsprovet! 

Igår kväll va jag så sjukt trött. Hade verkligen problem att ens hålla mig vaken till kl.23. Det tar på krafterna att vara gravid och även att inte må bra. Igår kväll fick jag även min andra kortisonspruta. Kände mer smärta denna gång, nu blev det i höger skinka. Beror ju på om hon lyckas pricka en nerv oxå. Det var samma barnmorska som natten till tisdag som då jobbade på förlossningen. Verkligen en person på rätt plats. Blev ingen mer ctg-kurva igår kväll. Som hon sa så förstod hon inte varför vi störa bebisen mer än nödvändigt. Hen är ju en kvällspigg bebis, som trots allt fortfarande mår bra i magen. 

Skickade igår sms till mina närmsta vänner. Pratade även på messenger med min underbara arbetskamrat M. Så skönt att bara få berätta hur det ligger till. 

Idag kommer det tas blodprover igen. Kommer ske varannan dag framöver. Tur att jag inte är särskilt stickrädd och faktiskt lättstucken oxå. 

Klockan är nu strax 05. Borde sova igen, men är både kissnödig och hungrig...suck! 
Ringde på klockan, tänkte att det var lika bra att informera om läget. Hon blev lite förvånad att det var jag som larmade. Bindan blev inspekterad :-) men har inga sammandragningar, så det känns ändå lugnt.  Pratade med barnmorskan om blodsockret. Kan ju vara bra om det finns med i min journal oxå. Fick mackor och päronsaft, eftersom jag trots allt är hungrig. Behöver ju inte äta så mycket sen vid frukost. Funderar på om jag ska ställa klockan på 07, för då mäta blodsockret 90-120 minuter efter måltid. Ja det är nog bäst att göra det.. 
Fick även mitt penicillin så jag slipper bli väckt vid 06. 

Funderar på hur jag ska kunna somna om då min granne på salen snarkar...får väl stoppa i mina lurar och lyssna lite på Spotify. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar