onsdag 13 april 2016

BB dag 2... Besök, oro, provtagningar mm...

Som sagt jag är ju inlagd på BB, på oviss framtid. Så det blir en del tid till att ligga och grubbla. 
Är så sjukt glad att vara hemma i Örebro när detta hände denna gången. Tänk om det hade hänt när vi va i Stockholm under fredag och lördag. Det är ju bara två dagar som skiljer...

Utsikten från sängen...

Men trots att jag är strandad här, så finns många små glädjeämnen. Som när två vänner S och J kommer förbi med en sallad från gröna grodan. Alla sms, meddelande på messenger mm, det värmer. Många som är oroliga för hur det går för oss. 

Sen la jag upp en bild på instagram, som har fått många likes och kommentarer/ lyckönskningar. 

Ctg maskinen

Jag tycker det är svårt hur man ska göra med det där med sociala medier. Hur mycket man vågar lägga upp? Jag känner mig väldigt restriktiv med att vara för personlig. Nu kanske det är extra känsligt eftersom Elsa föddes så extremt mycket för tidigt (vecka 24+1). Jag vet att bebisen i magen har större chans att klara sig, eftersom jag idag är i vecka 28+0. De säger att det är skillnad på nästan varje minut, timme, dag, vecka. Nu håller jag och många med mig tummar och tår för att hen inte ska komma ut än på några veckor. 

Infektionsprover tagna idag, ser fortfarande bra ut. Mina höga blodsockervärden beror troligtvis främst på de kortisonsprutor som jag har fått. Men jag ska fortsätta att mäta. Ctg-mätningen ser bra ut, bebisen mår bra i magen. 

Känner en viss oro över att det till och från läcker mer fostervatten igen. Men det ska inte vara någon fara eftersom det fylls på hela tiden. Men ändå.. Har frågat om det inte ska göras en undersökning för att mäta hur mycket fostervatten som finns, men har inte fått nåt ordentligt svar på det. Tror att man mäter det med ultraljud på magen. Ja bara att avvakta och se.
Har fått förklarat att på grund av att ctg-mätningen ser bra ut och bebisen inte är påverkad, så görs ingen undersökning om hur mycket fostervatten som finns kvar. 

Igår var jag så sjukt varm, visste knappt var jag skulle ta vägen. Det blir väldigt varmt på två-salarna. Och ändå har vi haft fönstret öppet. Och dörren ut till korridoren är öppen till och från. Den vill man ju ha stängd ibland, speciellt när det är mycket bebisskrik. På dagen är ju ventilationen igång oxå. Så när barnmorskan till natten kom, frågade jag om en fläkt. Vilket de hade, och den har stått på nästan hela natten. Det blev verkligen skillnad. 


Känner ju en undersköterska som jobbar på BB. Idag var hon på plats. Hon blev lite förvånad av att se mig här. Men det känns skönt att ha henne här, då kan man fråga om lite andra saker oxå. 

Kvällspersonalen har gått på. Viss personal känner man ju bättre förtroende för. Kommer väl lära känna de flesta om jag blir kvar här länge. Men som sagt en del bjuder ju mer på sig själva och det gör att jag som patient känner mig tryggare oxå. Vissa kan man diskutera med om allt, även sånt som oroar. Jag ska skriva ner de frågor jag/vi har inför att vi ska träffa barnläkaren. 

Oro, återigen mer fostervatten som läcker ut. Gick igenom byxor och ända ut på lakanet. Informerade både barnmorska och usk om det, eftersom de var här för att bädda i extra madrassen. Bindan var inte jätte blöt, men det kom en del i toan. Så nu satte jag på en stor blöja. Blev ordinerad att ta det lugnt nu. Vilket det känns som om jag har gjort mest hela dagen. Har ju inte varit ner i entrén eller gått någon sväng ute idag. Men det är bara att lyssna på personalen och på min kropp. Och självklart larma, hellre en gång för mycket än för lite. 

Ordinerad sängläge och att ta det lugnt...kanske inte riktigt det jag hade tänkt mig. Men bara att gilla läget...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar