fredag 6 maj 2016

Välkommen älskade Sixten!

Det har varit ett tufft dygn. På kvällen den 4 maj blev jag akut dålig, fick frossa och därefter feber, tror klockan va runt 22.30 då. Nattens barnmorska hade problem med termometern och sa att jag bara hade 36,8 grader. Det kunde verkligen inte stämma kände både jag och sambon kände att jag var kokhet. Infektionsprover togs i alla fall. Ctg-kurva kopplades på lill*n. Hade redan då även en molande värk i nedre delen av magen samt ryggen. Fick alvedon och råd om att vila. Hon trodde att det var förvärkar. Såklart låg infektionsproverna högt. Och helt plötsligt låg tempen på 38,5 grader, inte bra. Fick tätare värkar. Bytte om till nattskjorta och sambon packade ihop lite grejer. Förlossningen kontaktades och innan det jourläkaren såklart. Vi fick besked om att om 10 minuter skulle vi bli hämtade till förlossningen. Det va långa 10 minuter. Blev utkörd i korridoren liggandes i sängen. Värkarna kändes mer påtagliga och jag började nog förstå var detta skulle sluta. Klockan hade passerat midnatt och jag var nu i graviditetsvecka 31+1. 


Äntligen kom barnmorskan från förlossningen, en person som jag tidigare hade träffat på natten här på BB. Det kändes tryggt. Va nere på förlossningen tror klockan va 01:15. Vet inte längre i vilken ordning saker och ting hände. Fick en infart i handen och antibiotika. Va uppe på toa, akut bajsnödig. Påverkad av värkarna var jag och kände att det även tryckte på neråt/bakåt. Vaginal undersökning gjordes och får då höra att jag är öppen, ingen aning om hur många centimeter. Blir akut illamående, kräks lite. Barnmorskan frågar mig om smärtlindring, vilket jag vill ha. Minns att hon säger att jag kan få samma som vid fullgången graviditet. Läkaren kommer in och en till barnmorska. Denna barnmorskan träffade vi när vi kom till förlossningen när vattnet hade gått, ca 3 veckor tidigare. Värkarna kommer och går...

Den 5 maj kl. 02:34 kommer lilla Sixten ut. Sixten som även går under namnet blixten. Han väger 1820 gram och är 40 cm lång. Han läggs upp på min mage och självklart är det kärlek vid första ögonkastet. Han får ligga där en stund. Han skriker och det känns skönt! 

2 kommentarer:

  1. Åh.. Grattis till er son! Hoppas ni under omständigheterna mår bra allihopa.

    SvaraRadera
  2. Tack! Jodå nu börjar vi må bättre!

    SvaraRadera